Ce obligații legale au comercianții online începând cu 28 iunie 2025. Obligații noi pentru magazinele online în 2025
- Cristina Tudor
- acum 5 zile
- 4 min de citit

Începând cu 28 iunie 2025, accesibilitatea digitală devine obligație legală pentru magazinele online și platformele de comerț electronic din România.
Această cerință rezultă din aplicarea Legii nr. 232/2022, care transpune în dreptul intern Directiva (UE) 2019/882 privind cerințele de accesibilitate aplicabile produselor și serviciilor – cunoscută și sub denumirea de European Accessibility Act (EAA).
Până în prezent, accesibilitatea digitală era doar o bună practică. Începând cu 28 iunie 2025, aceasta devine o obligație legală, iar nerespectarea acestor norme poate atrage sancțiuni.
Cine este vizat de noile obligații?
Printre altele, sunt vizate toate magazinele online și platformele de e-commerce care:
oferă produse sau servicii contra cost,
se adresează publicului larg (persoane fizice),
își desfășoară activitatea prin site-uri web sau aplicații mobile.
✔️ Sunt incluse și platformele care oferă:
intermediere a vânzărilor (marketplace), servicii de livrare sau plată,
servicii de comunicații electronice,
servicii care oferă acces la servicii mass-media audiovizuale,
servicii bancare destinate consumatorilor.
Nu intră sub incidența legii:
site-urile de prezentare fără funcționalități comerciale (ex: portofolii, bloguri, pagini statice),
conținutul media cu dimensiune temporală preînregistrat (ex: podcasturi), publicat înainte de data de 28 iunie 2025,
formatele de fișiere asociate activităților de birou, publicate înainte de data de 28 iunie 2025,
hărțile și serviciile de cartografiere online, în anumite condiții,
conținutul aparținând unor terți care nu este finanțat, elaborat ori aflat sub controlul (ex: recenziile) și
conținutul site-urilor web și al aplicațiilor mobile care pot fi calificate drept arhive
⚖️ Ce obligații legale impune Legea 232/2022?
1. Interfețe digitale accesibile
Comercianții online trebuie să se asigure că site-ul sau aplicația mobilă pot fi:
percepute,
înțelese,
și utilizate de persoane cu diverse dizabilități,
🟡 Totodată, magazinele online sunt obligate să își actualizeze Termenii și Condițiile, astfel încât acestea să reflecte modalitatea în care sunt respectate cerințele de accesibilitate.
Mai multe detalii despre ce trebuie să conțină Termenii și Condițiile unui magazin online regăsiți aici.
Acest lucru implică pentru magazinul online, cu titlu de exemplu:
compatibilitate cu cititoare de ecran, astfel încât persoanele nevăzătoare să poată utiliza informațiile,
comenzi vocale sau alte tehnologii de asistare,
furnizarea de subtitrări atunci când este prevăzut un material video cu instrucțiuni.
Mai multe exemple de mecanisme care asigură accesibilitatea serviciilor digitale pentru persoanele cu dizabilități sunt disponibile în Anexa 2 din Legea 232/2022.
Totodată, la nivelul Uniunii Europene a fost publicat standard armonizat de referință EN 301 549.
2. Conținut digital accesibil
Orice element vizual sau interactiv de pe site trebuie să respecte bunele practici de accesibilitate:
texte ușor de citit (dimensiune, font, structură logică),
contrast suficient între text și fundal,
descrieri alternative pentru imagini („alt text”),
3. Pentru platformele de comerț electronic (magazinele online) sunt prevăzute următoarele obligații:
asigurarea faptului că nu sunt eliminate informațiile disponibile cu privire la caracteristicile de accesibilitate ale unui produs,
asigurarea disponibilității prin voce a interfeței pentru utilizatori a serviciilor de plată,
asigurarea posibilității de a citi dialogurile de identificare de pe un ecran de către cititoare de ecran, astfel încât persoanele nevăzătoare să le poată utiliza.
Informații privind conformitatea - obligații de arhivare
Comercianții au obligația de a păstra documente interne care atestă:
modul în care au fost implementate cerințele de accesibilitate,
justificări tehnice pentru alegerile făcute,
descrieri ale măsurilor adoptate.
Aceste documente trebuie puse la dispoziția autorităților de control la cerere.
4. Actualizarea Termenilor și Condițiilor
Legea impune ca modul de respectare a cerințelor de accesibilitate să fie menționat în cuprinsul Termenilor și Condițiilor ai site-ului.
Această prevedere se regăsește în Anexa 5 din Legea 232/2022.
❗ Excepții prevăzute de lege
Legea prevede câteva situații în care obligațiile de accesibilitate prevăzute mai sus NU se aplică:
1. Conținutul aparținând terților
Ex: recenzii ale utilizatorilor, plugin-uri externe, module sociale nepersonalizate – dacă nu sunt create, controlate sau finanțate de comerciant.
2. Sarcina disproporționată
Comercianții pot fi exceptați dacă pot demonstra, printr-o evaluare documentată, că implementarea accesibilității ar presupune un efort economic sau tehnic excesiv, afectând viabilitatea serviciului.
📌 Criteriile sunt prevăzute în Anexa 6 din Legea 232/2022.
3. Microîntreprinderile
Magazinele online care oferă servicii, înregistrate ca microîntreprinderi (respectiv companiile care au mai puțin de 10 angajați și sub 2 milioane EUR cifră de afaceri anuală sau bilanț anual) sunt scutite de la aplicarea acestor cerințe.
Ce riscă operatorii care nu se conformează?
Operatorii care nu respectă cerințele de accesibilitate pot fi sancționați cu amenzi între 5.000 și 15.000 lei.
✅ Ce aveți de făcut, concret?
Evaluați accesibilitatea actuală a site-ului/aplicației – puteți apela la audit intern sau consultanță specializată.
Implementați corectările necesare la nivel de design, funcționalitate și conținut.
Actualizați Termenii și Condițiile, pentru a reflecta conformitatea.
Pregătiți documentația tehnică în caz de control.
Instruiți echipa de IT, marketing și conținut despre cerințele minime de accesibilitate.
Concluzie
Accesibilitatea digitală nu mai este opțională. Începând cu 28 iunie 2025, toate magazinele online și platformele e-commerce trebuie să respecte aceste cerințe legale.
Pe lângă conformitate juridică, un site accesibil înseamnă:
un public mai larg,
o experiență mai bună pentru utilizatori,
și o imagine profesională responsabilă.
📩 Aveți nevoie de asistență? Dacă doriți:
ajutor pentru revizuirea Termenilor și Condițiilor,
redactarea unui plan de conformitate,
sau clarificarea aplicabilității legii în cazul platformei,
Comments