3 semne ca trebuie sa-ti actualizezi Termenii si Conditiile daca ai un magazin online in Romania
- Cristina Tudor
- 15 iul.
- 3 min de citit

3 semne ca trebuie sa-ti actualizezi Termenii si Condițiile daca ai un magazin online
Termenii și Condițiile unui magazin online nu reprezintă un document static. Schimbările legislative din 2024-2025 aduc obligații noi pentru operatorii de site-uri si platforme e-commerce.
Daca nu ați mai revizuit documentația juridica de pe site în ultimul an, exista șanse mari ca aceasta sa fie incompleta sau neconforma cu legislația în vigoare.
Iată 3 semne clare ca trebuie să vă actualizați Termenii si Condițiile:
1. Nu ați inclus masuri privind accesibilitatea site-ului pentru persoane cu dizabilități (Legea 232/2022)
Legea nr. 232/2022 privind accesibilitatea site-urilor si aplicațiilor mobile impune noi standarde pentru magazinele online începând cu 28 iunie 2025. Concret, operatorii de platforme și magazine online trebuie sa asigure:
accesul egal la conținut digital pentru persoanele cu dizabilități - trebuie să se realizeze conform celor stabilite în Anexa 1 din Lege și
să indice în Termeni si Condiții masurile adoptate pentru asigurarea accesibilității.
Ce ar trebui să faceți: Este necesar să includeți în Termeni și Condiții o secțiune dedicata accesibilității, cu informații despre modul in care site-ul sau magazinul online respecta obligațiile de accesibilitate prevăzute în cuprinsul Anexei 1 din Lege.
Obligația de a actualiza conținutul Termenilor și Condițiilor în acest sens este prevăzută în cuprinsul Anexei 5 din Legea 232/2022, în cuprinsul căreia se prevede că:
„Furnizorul de servicii include, în clauzele și condițiile generale sau într-un document echivalent, informații care să permită evaluarea modului în care serviciul respectă cerințele de accesibilitate.”
Mai multe despre obligațiile de accesibilitate aplicabile magazinelor online, începând cu 28 iunie 2025, găsiți aici.
2. Nu aveți nicio referință la Digital Services Act (DSA)
Regulamentul european privind serviciile digitale (DSA), aplicabil din 17 februarie 2024, aduce obligații directe pentru operatorii de platforme online si site-uri e-commerce.
Printre obligațiile relevante:
transparența cu privire la moderarea conținutului de către platforme (respectiv transmiterea motivelor care stau în spatele deciziilor adoptate de platforme);
mecanisme de raportare și soluționare a disputelor,
dreptul de contestare a deciziilor adoptate de către site-uri;
protecția utilizatorilor față de publicitatea înșelătoare și conținutul ilegal;
Transparență privind sistemul de evaluare (feedback) - Platforma este necesar să explice modul de funcționare al sistemului de recenzii și evaluări;
introducerea unor date de contact pentru autoritățile publice, în scopul colaborării eficiente cu acestea.
O parte din aceste obligații nu sunt aplicabile microîntreprinderilor.
Ce ar trebui sa faceți: Este necesar să revizuiți Termenii si Condițiile și să introduceți o secțiune privind drepturile si obligațiile, pe care le aveți in calitate de furnizor de servicii digitale, in conformitate cu DSA.
3. Nu respectați cerințele specifice impuse platformelor marketplace
Dacă operați o piață online (tip marketplace), aveți obligații suplimentare de informare față de consumatori. Conform art. 6^1 din OUG 34/2014, trebuie sa oferiți în plus:
Informații despre algoritmii utilizați: ce parametri influențează afișarea produselor sau serviciilor în rezultatele căutărilor (ex: sponsorizări, recenzii, preț);
Clarificarea rolului terților: respectiv dacă cei care comercializează produse sau servicii prin intermediul platformei sunt profesioniști sau nu.
Informații despre drepturile consumatorului: ce drepturi are cumpărătorul când interacționează cu un vânzător neprofesionist.
Modul în care se împart obligațiile între platformă și terți.
Ce ar trebui să faceți: Este necesar să actualizați Termenii și Condițiile, pentru a introduce o secțiune dedicată vânzătorilor (terți) și informațiilor pe care sunteți obligați să le prezentați consumatorilor.
Alte indicii că este timpul să actualizați Termenii și Condițiile:
Ați extins activitatea (vânzare internațională, produse noi);
Ați primit plângeri de la clienți sau notificări din partea autorităților;
Ați actualizat politica de confidențialitate dar nu și Termenii și Condițiile.
Concluzie
Actualizarea Termenilor si Condițiilor nu este doar o formalitate. Noile reglementări în domeniul digital trebuie să fie reflectate clar, accesibil și complet în documentația publicată pe site-ul tău.
Asigură-te că respecți legislația în vigoare și evită sancțiunile. Contactează-ne pentru o ofertă personalizată de actualizare juridică a Termenilor și Condițiilor.
Comentarii